Psycho-Neuro-Immunologie

Orthomoleculaire voeding binnen de Psycho-Neuro-Immunologie!
De Psycho-Neuro-Immunologie (PNI) onderzoekt hoe alle lichaamssystemen waaronder het zenuwstelsel, het immuunsysteem en gedachten en emoties met elkaar communiceren. Allerlei positieve en negatieve impulsen uit de omgeving spelen hierbij een rol.

Krakend je bed uit? Koffie nodig om wakker te worden? De broekriem los ’s avonds? Schaapjes tellen voor het slapen? Vergeetachtig, rimpels, haaruitval, brokkelige nagels en een hoge bloeddruk? Wie heeft er geen last van...
En toch eet je gezond. Dagelijks verse groenten, fruit, brood, melk en vlees…
We eten gedurende ons leven ongeveer 35.000 kg voedsel. Dat is een enorme berg voedingsmiddelen, die  ons lichaam moet verwerken. Niet raar dus dat de  keuze van ons voedsel zo’n grote invloed heeft  op onze gezondheid.

“Je bent wat je eet, je eet wat je bent!”

Voeding is nodig om te groeien en gezond te blijven. Bij een aandoening kan een individueel juiste voeding zelfs werken als een medicijn. Slecht gekozen voeding is daarentegen ziekmakend! 


Voedingstherapie
Als therapie werkt voeding enorm krachtig, zonder negatieve bijwerkingen!
Elk natuurlijk, onbewerkt voedingsmiddel bevat stoffen met een specifieke werking op het menselijk lichaam. Bepaalde vetten zoals de omega-3-vetzuren uit vis en lijnzaad werken ontstekingsremmend,  zijn bouwstoffen voor alle celwanden en hebben invloed op de aanmaak van onze “gelukshormonen”  dopamine en serotonine. Het verzadigde vet uit vlees, koekjes, kaas en zoutjes werkt juist tegengesteld en belemmert zo bovengenoemde functies.
Eiwitten zijn belangrijke bouwstenen van allerlei weefsels waaronder  onze genen en spelen een rol bij ons afweersysteem.  Vooral de eiwitten uit vis, ei, noten, zaden, peulvruchten (o.a. soja) zijn goede bronnen.

Groente en fruit bevatten vezels voor een optimale darmflora. De darmflora is weer nodig voor een goede vertering en opname van ons eten, maar ook voor een goede weerstand. Groente en fruit bevatten ook vitamines, mineralen en allerlei plantaardige stofjes als bioflavonoïden. Bekende bioflavonoïden zijn lycopeen uit tomaten, blauwe anthocyaniden uit bosvruchten en quercetine uit bijvoorbeeld rode paprika. Al deze bioflavonoïden hebben een belangrijke antioxidantfunctie. Donkergroene bladgroenten bevatten chlorofyl dat zowel nodig is voor de ontgifting als voor de  energievoorziening.


Voeding in de PNI
Door onderzoek wordt steeds duidelijker hoe en via welke voedingsstoffen de verschillende lichaamssystemen met elkaar samenwerken. Door een juiste voeding en eventuele suppletie van voedingsstoffen wordt de interne communicatie van het lichaam versterkt.
 

Wetenschappelijk
PNI geeft de wetenschappelijke verklaring dat lichaam en geest één zijn.

Al onze organen en orgaansystemen communiceren op biochemisch niveau met elkaar onder invloed van bijvoorbeeld hormonen en hormoonachtige stoffen (neurotransmitters, prostaglandinen en immuunregulerende stoffen). Dit betekent dat alle systemen, zoals de psyche, het neurovegetatieve, het endocrinologische en het immuunsysteem voortdurend met elkaar in contact staan. Een verstoring in het ene orgaansysteem kan daarom leiden tot problematiek in een ander orgaansysteem. Zo kunnen bijvoorbeeld de volgende stoornissen ontstaan door problemen in de darmen: psychische stoornissen als depressiviteit,  ADHD of stoornissen in het immuunsysteem zoals allergische klachten en reumatoïde artritis. Andersom kan een verhoogde aanmaak van stresshormonen het immuunsysteem en de darmwerking beïnvloeden.

Een gedegen kennis van fysiologische en biochemische processen in het lichaam is  essentieel. Anatomie, fysiologie en met name biochemie zijn dan ook de belangrijkste pijlers waarop de Orthomoleculaire Geneeskunde volgens de Psycho-Neuro-Immunologie is gebaseerd.
Het aantal onderzoeken (dubbelblind, placebo gecontroleerd) waarbij de verschillende facetten van de PNI aan bod komen, neemt toe. Steeds vaker is deze informatie in de wetenschappelijke vakbladen te vinden.

Verstoring van evenwicht
Een klacht of aandoening is het resultaat van een verstoring van het evenwicht tussen belasting en belastbaarheid.

Stress, angst en bijvoorbeeld een trauma kunnen het hormonale en immunologische systeem in het lichaam veranderen. Een klassiek voorbeeld hiervan is de stressvolle manager die op vakantie een hartinfarct krijgt. 

Aanpak
Het vinden van de oorzaak van de klacht heeft binnen de PNI prioriteit.

Tijdens het eerste consult wordt uitgebreid gekeken naar de voorkomende klachten, de medische historie en de voedingsinname.  Daarnaast kan aanvullend onderzoek nodig zijn als bloed- en/of darmflora-onderzoek. Op basis van de gestelde diagnose wordt een individueel behandelplan opgesteld.  Dit behandelplan omvat adviezen met betrekking tot voeding, voedingssupplementen en leefstijladviezen. Het behandelplan heeft als doel  het zelfgenezend vermogen van het lichaam te stimuleren.

Zowel een juiste voeding als aanvulling van bepaalde voedingsstoffen kunnen chemische processen in het lichaam corrigeren, waardoor aandoeningen van binnenuit genezen.

Ook voeding voor de geest door aanpassing van de leefstijl zoals zorgen voor ontspanning, beweging, goede sociale contacten, heeft invloed op het hormonale en immunologische systeem.


Obstipatie; een voorbeeld van aanpak volgens de PNI

Obstipatie is een veel voorkomende klacht. Vaak speelt hierbij spanning een rol, iets of een bepaald probleem niet kunnen loslaten. De darmen zijn dan verkrampt en houden de ontlasting vast. Het is dan belangrijk te achterhalen waar de oorzaak van de spanning ligt.

Ook tekorten aan bepaalde voedingsstoffen zoals magnesium, kunnen de spieren van de darmwand te gespannen houden.

Te weinig vet in de voeding  maakt de ontlasting droog en tast de slijmvliezen aan. Vooral goede oliën zoals lijnzaadolie, visolie en olijfolie behoren tot de voedingsadviezen.   

Een te volle darm verstikt de bacteriën, waardoor fermentatie van het voedsel niet goed verloopt. Dit is met ontlastingonderzoek vast te stellen. Daarbij wordt tevens  gekeken naar de vertering van eiwitten, vetten en koolhydraten, aantal  en soort bacteriën en de eventuele aanwezigheid van schimmels en parasieten.

Een tekort aan lichaamsbeweging legt de darmwerking stil en belemmert de zuurstoftoevoer. Terwijl zuurstof juist  weer nodig voor de groei van de goede bacteriën.

Natuurlijk zijn het gebruik van een vezelrijke voeding (vooral veel groente en fruit) en voldoende drinken essentiële aandachtspunten.

Maar daarbij behoren ook adviezen op het gebied van beweging, ontspanning, leefstijl, herstel van de darmflora en aanvullen van tekorten.

Onze visie
Een optimale voeding samen met een juiste leefstijl (o.a. beweging, ontspanning, meditatie) bevorderen en ondersteunen alle lichaamsprocessen. Een optimale voeding is van biologische kwaliteit, vers en zo min mogelijk bewerkt. Aanvulling van therapeutica (o.a. voedingssupplementen en kruidenpreparaten) is in veel gevallen gewenst vanwege een ontoereikende voeding, het stressvolle bestaan of ter voorkoming en behandeling van ziekten en aandoeningen. Het totaal van voeding, leefstijl en suppletie heeft een vitaliserende uitwerking op zowel de lichamelijke als de geestelijke ontwikkeling.

 

Toetje
Vrolijke druiven (4 personen)
500 g blauwe druiven
40 g gemalen amandelen
80 g pure chocolade van minimaal 70% cacao
20 g (geiten)boter
geschaafde (geroosterde) amandelen ter garnering

Snijd de druiven overlangs door. Schil en pitten niet verwijderen.
Vermeng de druiven met gemalen amandelen en verdeel de vruchten in vier porties.
Verwarm de chocolade in een pannetje dat hangt in een grotere pan met heet water (au bain Marie) Voeg de geitenboter toe, zodat de massa niet zo hard wordt. Met roomboter kan het ook, maar is het effect minder.
Giet de chocoladesaus over de druiven en garneer met de geschaafde amandelen.

Werkzame bestanddelen:
de bioflavonoïden van de druiven verlagen het cholesterol, zorgen dat de vaatwanden schoon blijven en reguleren de bloeddruk. Ze beschermen ons lichaam tegen schade door oxidatie en ontstekingen. De amandelen bevatten stoffen die de zuurstofvoorziening in de cellen verbetert en daardoor de cellen gezond houden. Door de toevoer van gelukshormmonen (dopamine en serotonine) zorgt de pure chocolade voor de vrolijke noot!

 

Klik hier om terug te gaan.